En Ru

Osredotočite se na žogo

Pogosto sprašujemo lastnike in menedžerje po vzrokih obstoja njihovega podjetja. Kakšen je njegov pomen in namen? In zelo pogosto dobimo odgovor, da posel obstaja zaradi dobička. Lastniki, direktorji in menedžerji menijo, da je edini namen njihovega podjetja čisti dobiček.

Poslovni guru Peter Drucker je dejal, da vkolikor menite, da vaše podjetje obstaja zgolj zaradi dobička, ne veste ničesar o poslovanju. Drug poslovni guru Ichak Adizes je primerjal poslovno upravljanje s tenisom. Če boste, med tem ko tečete po igrišču, nenehno gledali na točkovno tablo, torej na nominalni dohodek v igri, boste izgubili. Če želite zmagati, se boste morali osredotoči na žogo in ukrepe svojega nasprotnika. Steve Jobs se je vrnil v Apple in kritiziral svojega predhodnika, Johna Scully, ker je le-ta preveč razmišljal o čistem dobičku. 


Kaj je narobe s čistim dobičkom?


Čisti dobiček je pomemben kazalec. Nič dobrega ni v nedonosnih dejavnostih. Vendar je čisti dobiček podoben telesni temperaturi. Če imate normalno temperaturo, to še ne pomeni, da ste zdravi. Veliko bolezni poteka brez povišane temperature, nekateri virusi se ne pojavijo takoj. Pravzaprav visoki čisti dobiček v zadnjem četrtletju pomeni le, da ste imeli,  visok dobiček – in nič več.


Čisti dobiček je posledica, ne pa vzrok. To je posledica, ki vam kaže, da ste delali prave stvari in jih delali pravilno. Odsotnost čistega dobička je samo znak, da ste nekaj naredili narobe.


Apple je eno od najbolj dragih podjetij na svetu. Vendar pa njegovo ime po vsem svetu ni znano zato, ker so njegove delnice drage. Vsi vemo, da je to podjetje, ki zna ustvarjati lepo in priročno napravo. Lahko uporabljate Samsung ali iPhone, iščete po internetu s pomočjo iskalnika Google ali Yahoo, vozite BMW, Teslo ali Mercedes, hkrati pa vam ni treba vedeti ničesar o čistem dobičku teh podjetij. Proizvodov teh podjetij ne uporabljate zato, ker so dobičkonosni. Ravno nasprotno – so dobičkonosni, ker ste kupili njihove izdelke.


Obstaja veliko različnih načinov za izboljšanje čistega dobička. Najenostavnejši od njih je zmanjšanje stroškov. Včasih to podjetju res pomaga, da postane močnejše, včasih pa ne. Včasih bi družba morala povečati stroške poslovanja in investicije, da bi bila uspešna, vendar se direktorjem s tem ne mudi, saj to poslabša kazalce trenutnega čistega dohodka. Če se z delnicami družba trguje na borzi, direktor doživlja močan pritisk vlagateljev. Večino vlagateljev ne zanima dolgoročni razvoj, vse, kar jih zanima, je četrtletni dobiček.


A tudi če so vse delnice družbe v istih rokah, je direktor prav tako pod hudim pritiskom. Večino lastnikov zanima dolgoročni razvoj, a hkrati od direktorja zahtevajo nenehno izboljševanje trenutnega dobička, čeprav sta to včasih nasprotujoča si cilja.


Jack Welch, nekdanji direktor General Electric, je ponavadi zapiral ali prodajal podjetja, četudi so prinašali majhen dohodek. Verjel je, da če družba prinaša majhen dobiček, včasih to je celo slabše, kot če bi bila nerentabilna. Vsebina takega poslovanja v gospodarstvu lahko pomeni, da izgubljamo dragocene vire za nekaj, kar ne prinese znatnega dobička. V tem primeru je smiselno, da podjetje zapremo ali pa takšno podjetje prodamo in usmerjamo svobodna sredstva na nekaj bolj perspektivnega. Tako da je včasih tudi čisti dobiček slab znak.


A tudi če je družba dobičkonosna in je dobiček dovolj visok, to ne zagotavlja, da bo tako tudi jutri. Linija “dobiček” v izkazu poslovnega izida pove nekaj o vaši preteklosti, vendar ničesar – o prihodnosti. Edina stvar, ki lahko pove nekaj o vaši prihodnosti, so vaše stranke in njihov odnos do vaših izdelkov. Če imate zveste stranke, ki so zadovoljne s kakovostjo vaših izdelkov ali storitev, imate določene možnosti za uspešno prihodnost.


Če proizvajate sodobne, priljubljene izdelke, če je kakovost vaših storitev visoka, če imate zveste stranke in si nenehno prizadevate za izboljšanje odnosov z njimi, ima vaše podjetje prihodnost. Tudi če vam v trenutku prinaša malo dohodka ali pa ga sploh ne prinaša. Toda, če je vaš izdelek zastarel ali je kakovost izdelka ali storitve je slaba, potem je vaše podjetje obsojeno na propad, čeprav je v zadnjih nekaj četrtletjih pokazalo dobro donosnost.


Osredotočite se na žogo. Razmisljajte o vaših strankah. O svojih izdelkih. O svojih konkurentih. Dobiček je pomemben kazalec uspešnosti pri poslovanju, vendar je le en izmed mnogih. Dobiček ni namenjen samemu sebi – je le rezultat tega, da ste naredili vse pravilno.


Svyatoslav Biryulin

Če vaše podjetje potrebuje kvalificirano pomoč, nam pišite in našli bomo pravo rešitev

ali preberite druge primere zgoraj

NAŠI PRIMERI

Vstop na nove trge

Naloga: pomagati podjetju iz Vzhodne Evrope doseči novo raven v poslovanju, najti nova tržišča in modernizirati izdelek.

Rešitev: Rezultati tržnih raziskav in analize notranjih rezerv podjetja so pokazali, da ima podjetje veliko možnost razvoja na novih trgih sosednjih držav. Anketiranje potrošnikov je pripomoglo k izboljšanju izdelka in njegovi večji razpoznavnosti. Rezultat novega pristopa: prihodek podjetja je zrasel za 14%, dobiček za 22%.

Preberite primer

Vstop na tržišča držav SND

Naloga: Najti optimalen način vstopa izdelkov evropskega podjetja na tržišča Rusije, Ukrajine in Kazahstana. Pridobiti primerno podporo na teh trgih.

Rešitev: Doseženi rezultat: izdelek je na nekaterih regionalnih trgih dosegel 25% tržni delež in se uspešno prodajal dve leti.

Preberite primer